اخبار تکنولوژی و علم قرن 21

یکشنبه ۹۶/۰۷/۰۲

بازی های کامپیوتری تایپی، زمانی سلطان سرگرمی دنیای دیجیتال بودند

21 century technology news

اخبار علم و تکنولوژی قرن 21
www.21tech.ir

دنیای فراموش شده بازی های کامپیوتری تایپی

دنیای فراموش شده بازی کامپیوتری تایپی
773 نمایش

امروزه وقتی به بازی‌های کامپیوتری فکر می‌کنیم یک صحنه هیجان‌انگیز با جزئیات زیاد بر روی یک مانیتور یا تلویزیون fluid مانند LCD در نظر ما می‌آید. اما افراد کمی هستند که زمانی را به خاطر می‌آورند بازی کامپیوتری فقط با چاپ کردن با جوهر بر روی کاغذ ممکن بود.

پیش از اینکه درگاه‌های ارتباط ویدیویی با کامپیوترها فراگیر شود، کاربران از طریق teleprinter با کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کردند که معمولا teletype خوانده می‌شد – از نام شرکت Teletype Corporation سازنده معروف‌ترین مدل‌های بازار برگرفته شده بود.

کامپیوترهای ابتدایی یا همان mainframe computers، توسط شرکت‌ها برای نگهداری اطلاعات، پردازش‌های حساس و سنگین و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

تله‌تایپ‌ها (teletype) ابتدا به عنوان دستگاه‌های تخصصی چاپ به کار گرفته شدند که امکان استفاده از طریق تلگراف یا تلفن نیز وجود داشت و بدین شکل اجازه انتقال دقیق متون را می‌داد. پس از ساخت تله تایپ، مهندسین به فکر افتادند تا از آن به عنوان راهی برای ارتباط با کامپیوتر، یعنی ورودی و خروجی کامپیوترها استفاده کنند. در این زمان اولین کامپیوترهای تعاملی ساخته شدند.

به صورت طبیعی انسان به دنبال راهیست تا سرگرمی را به محصول جدید وارد کند. بسیاری از ژانرهای معروف بازی که امروزه می‌شناسیم زمانی به وسیله تله‌تایپ‌ها بازی می‌شدند – بازی‌های ماجراجویی، تخته‌ای، استراتژی ۴X، شبیه سازی مشاغل، شبیه‌سازی‌های فیزیکی، معاملات تجاری، پازل، بیسبال و دیگر ژانرها.

در ادامه تصاویری از این بازی‌ها، که دوران اوج آنها دهه ۱۹۷۰ بود را می‌بینید.

۱ – The Oregon Trail (1971) – جاده اورگون

کامپیوتر داستان بازی را چاپ می کند و کاربر دستور خود را تایپ می کند.

کامپیوتر داستان بازی را چاپ می کند و کاربر دستور خود را تایپ می کند.

بیشتر کودکان امریکایی دهه ۱۹۷۰ این بازی را به خاطر دارند. داستان یکی از پیشگامان امریکا، یک بازی آموزنده برای کودکان در Apple II بود، ولی در حقیقت ابتدا این بازی در مینی کامپیوتر HP2100 توسط دان راویتش برنامه‌ریزی شده بود. بازیکنان در نسخه اول این بازی پس از خواندن آنچه کامپیوتر برای آنها چاپ می‌کرد، با تایپ کردن دستورات خود را به کامپیوتر می‌دادند. یکی از معروف‌ترین تله‌تایپ‌ها را (ASR-33) در سمت راست تصویر می‌توان مشاهده کرد.

اورگون نام جاده‌ای بود که پیشگامان امریکا (American Pioneers) از طریق آن از شرق به غرب سفر کردند.

سالها بعد راویتش در همایش GDC سال ۲۰۱۷، تاریخچه‌ای در مورد ساخت و پیشرفت این بازی ارائه داد و اینکه چگونه این بازی تبدیل به یک نمونه بسیار موفق در بازار بازی‌های آموزشی شد.

۲ – Lunar Lander (۱۹۶۹) – کاوشگر ماه

نسخه اول بازی کامپیوتری کاوشگر ماه، بی شباهت به محاسبات مهندسان سازنده کاوشگران واقعی نیست.

نسخه اول بازی کامپیوتری کاوشگر ماه، بی شباهت به محاسبات مهندسان سازنده کاوشگران واقعی نیست.

جالب است بدانید تنها چند ماه پس از اینکه گفته شد اولین بشر پا بر کره ماه گذاشته است، یک دانش‌آموز دبیرستانی به نام جیم استورر اولین نسخه بازی معروف Lunar Lander را با زبان برنامه‌نویسی FOCAL برای مینی کامپیوتر PDP-8 طراحی کرد. پس از اینکه بازی “کاوشگر ماه” معروف شد، افراد بسیاری نسخه‌های گسترده‌تری از این بازی را ارائه کردند و حتی سال‌های آتی نسخه‌های ویدیویی آن هم عرضه شد.

یک نسخه گرافیکی عرضه شده در 1989

یک نسخه گرافیکی عرضه شده در ۱۹۸۹

۳ – Colossal Cave Adventure (۱۹۷۶) – ماجراجویی غار عظیم

یک بازی داستانی برای تله تایپ ها

یک بازی داستانی برای تله تایپ ها

پس از طراحی موتور بازی Wander در سال ۱۹۷۴، ویل کرائسر و دان وودز بازی Colossal Cave Adventure را در سال ۱۹۷۶ طراحی کردند که بدون شک اولین الهام بخش برای بازی‌های سبک داستانی بود. افراد مختلف این بازی را انجام دادند، بدون محدودیت به مخاطب خاص، و مرجع الهامی برای بسیاری نمونه‌های دیگر در آینده شد.

۴ – Dungeon (۱۹۷۷) – سیاه چال

احتمالا یکی از چالش های این بازی ها، نحوه تایپ دستورات بوده به نحوی که قابل قبول برای کامپیوتر باشند.

احتمالا یکی از چالش های این بازی ها، نحوه تایپ دستورات بوده به نحوی که قابل قبول برای کامپیوتر باشند.

شرکت بازیسازی Infocom که در دنیای بازی‌های داستانی صاحب نام بود، فعالیت خود را در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد. این شرکت اولین بازی خود را برای مینی کامپیوتر PDP-10 با نام Dungeon در سال ۱۹۷۷ ساخت و تا سالها آن را توسعه داد. در سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ به کامپیوترهای PC خانگی راه پیدا کرد و به سه بخش تقسیم شد و نام آن به Zork I و II و III تغییر کرد. شرکت Infocom در سال ۱۹۸۶ توسط Activision خریداری شد.

۵ – Hunt the Wumpus (۱۹۷۲) – شکار وومپوس

شکار هیولای تخیلی. باید به هیولا شلیک کرد

شکار هیولای تخیلی. باید به هیولا شلیک کرد

Hunt the Wumpus در دوران کامپیوترهای mainframe، یک افسانه بود. در این بازی استراتژی، بازیکنان باید مکان Wumpus را بر اساس یک سری سرنخ‌ها در محیط بازی پیدا و با موفقیت به آن شلیک می‌کردند. به نوعی این بازی یادآور Minesweeper در سیستم عامل ویندوز است.

گرگوری یوب این بازی را بر اساس زبان BASIC، زمانی که راهی دانشگاه ماساچوست می‌شد، نوشت. پس از عرضه عمومی کدهای بازی، دوران طلایی برای آن آغاز شد و الهام بخش بسیار از بازی‌های پس از خود بود.

Wumpus هیولای تخیلی است که در بیت‌های دیجیتالی مخفی می‌شود.

۶ – Star Trek (۱۹۷۱) – سفر میان ستارگان

این بازی مقداری از تصاویر هم استفاده کرده است.

این بازی مقداری از تصاویر هم استفاده کرده است.

در بازار داغ سریال علمی تخیلی Star Trek در دهه ۱۹۶۰ امریکا، بازی Star Trek هم متولد شد. تاریخچه این بازی کمی مبهم است. در برخی گزارش‌ها عنوان شده یک دانش آموز دبیرستانی با نام مایک مایفیلد اولین نسخه این بازی را در سال ۱۹۷۱ بر روی کامپیوتر مین فریم SDS Sigma 7 نوشت. پس از آن تغییرات و بهینه‌سازی‌های بسیار زیادی توسط افراد مختلف بر روی آن انجام شد تا نهایتا در سال ۱۹۸۰ به انواع کامپیوترهای مختلف راه پیدا کرد.

۷ – Empire (۱۹۷۲) – امپراتوری

چه مقدار جوهر و کاغذ برای این بازی ها مصرف شده است؟

چه مقدار جوهر و کاغذ برای این بازی ها مصرف شده است؟

Empire را می‌توان پدربزرگ Civilization دانست

به عنوان پدر بزرگ تمام بازی‌های ساخت سرزمین و بازی‌های استراتژی، Empire عمر طولانی و تاثیرگزاری داشت. پیتر لنگستون در سال ۱۹۷۲ بر روی HP200 این بازی را در کالج اورگرین واشنگتن طراحی کرد. بدون Empire شاید نمی توانستیم بازی Civilization را ببینم، چون سید مایر، طراح Civilization اعلام کرده که از Empire الهام گرفته است. این بازی جنگی چند نفره (که برخی مراحل آن ممکن بود بیش از یک سال به طول بیانجامد) سریع به سیستم‌های دیگر هم گسترش پیدا کرد و تغییرات بسیار زیادی را به خود دید و هنوز هم این راه ادامه دارد البته بر روی دستگاه‌های ویدیویی.

منبع


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو